Πόσο σημαντικό είναι να ξέρουμε τι τρώμε;
Υπάρχει μία παροιμία που λέει ότι «αν δεν τρώμε σωστά, κανείς γιατρός δεν μπορεί να μας θεραπεύσει, και αν τρώμε σωστά, τότε δεν έχουμε την ανάγκη κανενός γιατρού».
Ο Ιπποκράτης δεν έλεγε καθόλου τυχαία ότι «η τροφή σου είναι το φάρμακό σου, και το φάρμακό σου είναι η τροφή σου». Ο πατέρας της Ιατρικής με την ρύση αυτή ήθελε να τονίσει ότι η τροφή, καθορίζει σε αποφασιστικό βαθμό την εξασφάλιση και διατήρηση της υγείας μας. Και αυτή η μεγάλη αλήθεια έχει επιβεβαιωθεί αμέτρητες φορές μέχρι σήμερα.
Θα ήταν ευλογία για τον τόπο μας, να γνωρίζαμε από μικρή ηλικία τις θαυμάσιες ιδιότητες των τροφών που καταναλώνουμε. Θα ήμασταν τότε εφοδιασμένοι με μία πολύτιμη γνώση, που θα μας επέτρεπε να διατηρούμε την υγεία μας με μόνο όπλο την σωστή διατροφή.
Αυτός είναι και ο λόγος αυτών των άρθρων. Δεν γράφονται για να μας δώσουν μαγικές συνταγές που θα μας κάνουν καλά όταν αρρωστήσουμε, αλλά για να πάρουμε λίγες ακόμη γνώσεις για την σωστή διατροφή που θα εξασφαλίζει την καλή υγεία στον καθένα μας.

Μηλιά
Το θαυμάσιο αυτό φρούτο προέρχεται από το δέντρο Malus domestica του οποίου η βοτανική προέλευση δεν είναι απόλυτα ξεκαθαρισμένη. Υπάρχουν αρκετές ποικιλίες του συγκεκριμένου είδους γεγονός που οδηγεί σε μία μεγάλη γευστική, αρωματική και χρωματική ποικιλία όσον αφορά τα μήλα. Είναι δέντρο των δροσερών τόπων. Μπορεί να φτάσει σε ύψος έως και τα 18 μέτρα με φύλλωμα ανοιχτό και κλαδιά που τείνουν να οριζοντιωθούν. Ο φλοιός του δένδρου είναι λείος σε μικρή ηλικία με γκριζοπράσινο ή γκριζορόδινο χρώμα. Όταν το δέντρο φτάσει σε μεγάλη ηλικία ο φλοιός του παίρνει χρώμα σκούρο, γκρίζο και ζαρωμένο. Οι ποικιλίες της Μηλιάς είναι πάρα πολλές. Μερικές από αυτές είναι τα Golden delisious, Starking delicious, Imperial Double Red delicious, Granny Smith κ.α.
Το δέντρο της Μηλιάς είναι γνωστό από την αρχαιότητα. Η ιστορία του είναι συνδεδεμένη με πολλούς μύθους και ιστορίες, αρχής γενομένης με την ιστορία του Αδάμ και της Εύας.
Τα μήλα τα ξεχωρίζουμε σε τρεις κύριους τύπους. Τα ξινόμηλα, τα αγριόμηλα και τα συνηθισμένα βρώσιμα μήλα.
Από τους καρπούς της Μηλιάς παρασκευάζονται και αλκοολούχα ποτά όπως ο μηλίτης και το καλβάντος (μπράντυ μήλων). Αιώνες τώρα το μήλο συνδέεται με την καλή υγεία. Όλοι θυμόμαστε το «ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα» πράγμα που δεν είναι και τόσο υπερβολικό. Η μάσηση ενός μήλου αποτελεί καλή άσκηση για τα δόντια και ούλα μας, ενώ τα οξέα του φρούτου καθαρίζουν τα δόντια. Η τακτική κατανάλωση μηλίτη στη Νορβηγία συνδέεται με το χαμηλό ποσοστό της παρουσίας λίθων στα νεφρά των κατοίκων. Τα κύρια οφέλη της κατανάλωσης μήλων έγκεινται στα οξέα των φρούτων τα οποία διεγείρουν την πεπτική λειτουργία, γεγονός που προάγει την αφόδευση σε κανονικά χρονικά διαστήματα και στις διαλυτές ίνες τους που βοηθούν στην μείωση των επιπέδων χοληστερόλης, προστατεύοντας έτσι την καρδιά και την κυκλοφορία προάγοντας την μακροζωία.
Τα μήλα περιέχουν σίδηρο, μηλικό οξύ και διαλυτές ίνες (πηκτίνη). Το μήλο προάγει την υγεία προλαμβάνοντας τις ασθένειες. Είναι σημαντικός θρεπτικός παράγοντας κατά την αποθεραπεία. Προάγει την καλή λειτουργία των εντέρων καταπολεμά την δυσκοιλιότητα σε άτομα όλων των ηλικιών και ιδιαίτερα στα παιδιά. Θεωρείται όμως ότι κάνει καλό και σε διάρροια, κολίτιδα, καούρες, εκζέματα, αρθριτικά και διαβήτη.
Είναι λοιπόν ένας πολύτιμος καρπός που πρέπει να καταναλώνουμε συχνά. Να μην ξεχνάμε βέβαια το να τρώμε με μέτρο, καθώς η μεγάλη κατανάλωση μπορεί να προκαλέσει πόνους στην κοιλιά και διάρροια.

*Άρθρο του Σάκη Κουβάτσου στα Χανιώτικα Νέα