Η αναμενόμενη πανδημία της γρίπης βρίσκεται όπως είναι φυσικό στο προσκήνιο τις τελευταίες εβδομάδες.
Πολλές είναι οι συζητήσεις που γίνονται στα ΜΜΕ για το αν ο προληπτικός εμβολιασμός πρέπει να γίνει ή όχι.
Η στήλη αυτή βέβαια δεν έχει την αρμοδιότητα να σας πει τι θα κάνετε. Πιστεύω πως είναι θέμα του καθενός μας να αποφασίσει αφού ενημερωθεί όσο μπορεί καλύτερα.

Πως μεταδίδεται ο ιός
Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία κάθε χρόνο το 10% των κατοίκων των αναπτυγμένων χωρών προσβάλλονται από γρίπη. Ο ιός μεταδίδεται βασικά μέσω της επαφής με των χεριών με το πρόσωπο. Μπορούν επίσης να μεταδοθούν όταν ο άρρωστος βήχει ή φταρνίζεται σε κλειστό χώρο και οι άλλοι υπάρχει κίνδυνος να εισπνεύσουν τον ιό. Τα κυριότερα συμπτώματα είναι οι σοβαροί πονοκέφαλοι και οι πόνοι στους μύες. Ο φορέας μεταδίδει τον ιό στους συνανθρώπους του τη μέρα πριν αναπτύξει συμπτώματα και για 7-10 μέρες μετά την έναρξη των συμπτωμάτων.

Το ανοσοποιητικό μας σύστημα
Από την στιγμή που κάποιος κολλήσει τον ιό ο κρίσιμος παράγοντας που καθορίζει την βαρύτητα της ασθένειας είναι η αντίσταση του οργανισμού. Η κατάσταση δηλαδή στην οποία βρίσκεται το ανοσοποιητικό του σύστημα.
Κανένας ιός της γρίπης δεν μπορεί να καταβάλει εύκολα ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα γιατί αυτό δεν επιτρέπει στους ιούς να παρακάμψουν τις άμυνες του ατόμου. Σας προτείνω λοιπόν σε κάθε περίπτωση να θωρακίσετε τον οργανισμό σας ενόψει της νέας απειλής δυναμώνοντας το ανοσοποιητικό σας σύστημα με σωστή διατροφή και βότανα που δρουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Η σωστή διατροφή
Η σωστή φυσική διατροφή μπορεί να αποτελέσει το αποτελεσματικότερο όπλο ενάντια στα βλαπτικά αποτελέσματα της γρίπης, γιατί μας ενισχύει με πολλαπλά μικροθρεπτικά στοιχεία (λουτείνη, λυκοπένη, βιοφλαβονοειδή, ριβοφλαβίνη, ψευδάργυρο, σελήνιο και πολλά άλλα), που έχουν ανοσορυθμιστικές λειτουργίες. Τα μικροθρεπτικά στοιχεία διαθέτουν επίσης αντιοξειδωτικές ιδιότητες οι οποίες όχι μόνο ρυθμίζουν και ομαλοποιούν τις ανοσοποιητικές λειτουργίες του ατόμου αλλά μεταβάλλουν και αποδυναμώνουν το γονιδίωμα των μικροβίων με αποτέλεσμα τα συμπτώματα της ίωσης να είναι ελαφρότερα.
Στις αναπτυγμένες χώρες έχουμε ξεχάσει τι σημαίνει σωστή διατροφή. Λιγότερο από το 5% των συνολικών θερμίδων που λαμβάνουμε προέρχονται από φρέσκα φρούτα, λαχανικά, σπόρους και ξηρούς καρπούς. Και όμως αυτές οι τροφές είναι πλούσιες σε μικροθρεπτικά στοιχεία που όπως προανέφερα χρειαζόμαστε για να βελτιώνουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Τι πρέπει να κάνουμε για να έχουμε ένα ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα;
Κατ’ αρχάς πρέπει να τρώμε θρεπτικές τροφές πλούσιες σε μικροθρεπτικά στοιχεία. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να τρώμε τουλάχιστον 4 φρούτα την ημέρα, 3 με 4 μικρομερίδες λαχανικών, τα μισά εκ των οποίων να είναι πράσινα, μία χούφτα ωμούς, ανάλατους ξηρούς καρπούς και σπόρους.
Η βιταμίνη D βοηθά στην πρόληψη όλων των λοιμώξεων και της γρίπης. Υπάρχει σε αφθονία στο μουρουνέλαιο και σε ψάρια όπως σαρδέλα, τόνο, σολωμό, σκουμπρί και ρέγκα. Η έκθεση στον ήλιο για 5-10 λεπτά την ημέρα βοηθά στην ομαλοποίηση των επιπέδων της βιταμίνης D στο σώμα μας.
Να αποφεύγουμε τα γλυκά να κοιμόμαστε επαρκώς και να ασκούμε το σώμα μας ήπια (πεζοπορία και κίνηση).
Το σκόρδο μπορεί να μυρίζει ενοχλητικά, αλλά λειτουργεί ως ευρέως φάσματος αντιβιοτικό ενάντια σε μικρόβια και ιούς.
Να προσέχουμε επίσης με τη χρήση των αντιβιοτικών. Τα παίρνουμε μόνο όταν μας τα προτείνουν οι γιατροί μας. Η συχνή χρήση αντιβιοτικών ελαττώνει τις ανοσοποιητικές αμυντικές λειτουργίες με την πάροδο του χρόνου και μας καθιστούν επιδεκτικότερους σε σοβαρές λοιμώξεις στο μέλλον.
Επίσης στο ιατρικό περιοδικό British Medical έχει αναφερθεί ότι δεν είναι ασφαλές να χρησιμοποιούμε μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα που περιέχουν ασπιρίνη, Ibuprofen, Ketoprofen, Naproxen κ.α Καλύτερα λοιπόν αν κολλήσουμε τον ιό της γρίπης να ρωτούμε τον γιατρό μας πριν πάρουμε ασπιρίνη ή άλλο μη στεροειδές αντιφλεγμονώδες.

Τα βότανα στη γρίπη
Τα βότανα μπορούν να μας βοηθήσουν τόσο στην πρόληψη, όσο και στην ανακούφιση από τα συμπτώματα της γρίπης.
Υπάρχουν βότανα που ενισχύουν τη δράση του ανοσοποιητικού μας συστήματος ενώ παράλληλα έχουν αντιμικροβιακή και αντιιϊκή δράση.
Τέτοια βότανα είναι η Εχινάκεια, η Υδραστίδα, το Μύρρο, η Βαπτίσια και το Σκόρδο. Μπορούμε να τα βρούμε σε αφέψημα ή σε βάμμα.
Αν αρρωστήσουμε και αναπτύξουμε πυρετό μπορούμε να τον αντιμετωπίσουμε με βότανα που βοηθούν σημαντικά όπως ο Σαμπούκος, το Καγιέν, η Αχιλλέα και το Ευπατόριο το διατρητόφυλλο. Να μην ξεχνούμε όμως ότι ο πυρετός είναι μια προστατευτική λειτουργία του οργανισμού μας στην προσπάθεια του να αναπτύξει αμυντικές λειτουργίες ενάντια στην αναπαραγωγή του ιού. Η θερμότητα αυτή δεν είναι επικίνδυνη και να μην τη φοβόμαστε. Να είμαστε φειδωλοί στη χρήση αντιπυρετικών βοτάνων και να τα χρησιμοποιούμε μόνο όταν η δυσφορία που προκαλεί ο πυρετός παρεμποδίζει τον ύπνο ή αν ο πυρετός επιμένει πάνω από 40 βαθμούς.
Για τον καθαρισμό του λεμφικού συστήματος που απαιτείται αν προσβληθούμε από λοιμογόνους παράγοντες χρήσιμα βότανα είναι το Γάλιο, το Σκόρδο και η Καλέντουλα.
Τον βήχα, μας τον «κόβει» το Βήχιο, η Αγγελική, η Ασκληπιάδα, το Βερμπάσκο, το Γλυκάνισο και η Γλυκόριζα, ενώ σε προβλήματα βρογχίτιδας ή προσβολής των πνευμόνων βοηθούν η Αγγελική, η Ινούλα, το Μαρρούβιο, το Τουσιλάγκο και η Λομπέλια.
Είναι σημαντικό βέβαια σε κάθε περίπτωση η χρήση των βοτάνων να γίνεται στη σωστή δοσολογία, ανάλογα με τα συμπτώματα που έχουμε.
Αν λοιπόν προσέξουμε τη διατροφή μας και πάρουμε τα κατάλληλα βότανα έχουμε πολλές πιθανότητες να ξεφύγουμε από την απειλή του ιού. Αν παρόλα αυτά αρρωστήσουμε δεν χρειάζεται να πανικοβληθούμε. Είναι μια γρίπη όπως όλες οι άλλες που μας επισκέπτονται εδώ και τόσα χρόνια.
Μένουμε στο σπίτι, σιγοπίνουμε νερό όλη τη μέρα και τρώμε όσο γίνεται λιγότερο (κυρίως χυμώδη φρούτα και σαλάτα).
Αν όμως εκδηλώσουμε μία σοβαρή γρίπη, ο κύριος λόγος για να πάμε στο νοσοκομείο είναι η επιπλοκή της πνευμονίας. Τα συμπτώματα που απαιτούν την παρουσία γιατρού είναι η ασυνήθιστα γρήγορη ή κουραστική αναπνοή, ο πόνος στη κοιλιά, η αλλαγή στη διανοητική κατάσταση ή έλλειψη διαύγειας, ο υψηλός πυρετός που επιμένει για τρεις τουλάχιστον μέρες, η επίμονη διάρροια ή εμετός. Ελπίζω να είστε όλοι καλά και να είναι αχρείαστες οι συμβουλές μου. Περαστικά μας…

*Άρθρο του Σάκη Κουβάτσου στα Χανιώτικα Νέα