Ένα πρόβλημα που απασχολεί μεγάλο μέρος του πληθυσμού ανά τον κόσμο είναι η εμφάνιση υψηλών επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα. Τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης παρατηρούνται κυρίως στις μεγαλύτερες ηλικίες (>40 ετών) αλλά μπορεί να εμφανιστούν και σε μικρότερη ηλικία. Όταν η αύξηση των επιπέδων χοληστερόλης δεν σχετίζεται με κάποια άλλη αιτία (π.χ. υποθυρεοειδισμός) τότε έχει σχέση κυρίως με την διατροφή του ατόμου. Αν κάποιο άτομο έχει οικογενειακό ιστορικό υπερχοληστερολαιμίας έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να παρουσιάσει αυξημένη χοληστερόλη κάποια στιγμή στη ζωή του.
Ο σύγχρονος τρόπος διατροφής έχει άμεση σχέση με τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης. Μια διατροφή πλούσια σε λιπαρά και ειδικά σε κορεσμένα λιπαρά μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των επιπέδων της στο αίμα. Τα λιπαρά οξέα χωρίζονται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες: τα μονοακόρεστα (π.χ. ελαιόλαδο), τα πολυακόρεστα (π.χ. ψάρια) και τα κορεσμένα (π.χ. βούτυρο, τηγανητά τρόφιμα). Τόσο τα μονοακόρεστα όσο και τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα συμβάλουν θετικά στην αντιμετώπιση της υπερχοληστερολαιμίας. Από την άλλη πλευρά μία διατροφή πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά οξέα μπορεί να προκαλέσει αύξηση των επιπέδων της χοληστερόλης.
Για να βελτιώσουμε τα επίπεδα χοληστερόλης πρέπει να περιορίσουμε την κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών οξέων και να αυξήσουμε την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες. Επίσης υπάρχουν κάποια τρόφιμα (π.χ. κρόκος αυγού) που είναι πλούσια σε χοληστερόλη και η κατανάλωση τους πρέπει να γίνεται με μέτρο. Τέλος η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας θα συμβάλλει στην μείωση των επιπέδων χοληστερόλης του αίματος.
Τα βότανα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν στη μείωση της χοληστερόλης είναι το αβοκάντο, το πίτουρο βρώμης, οι σπόροι βρώμης, το γκίνκο μπιλόμπα, ο ιβίσκος, το τσάι οολόνγκ όταν καταναλώνεται μετά από λιπαρά γεύματα, η φλαμουρία, το πικρόξυλο και τέλος το σκόρδο.

Μηνακάκη Κωνσταντίνα κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος