Τα καρδιαγγειακά είναι από τους κύριους παράγοντες θνησιμότητας στις μέρες μας. Το κάπνισμα, η αυξημένη χοληστερόλη, η καθιστική ζωή, η παχυσαρκία και η υπέρταση αποτελούν παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων. Αλλάζοντας τον τρόπο διατροφής μας μπορούμε αυτόματα να βελτιώσουμε όλους τους παραπάνω παράγοντες. Ειδικά στην περίπτωση που έχουμε αυξημένο βάρος χάνοντας κιλά αυτομάτως βελτιώνουμε και τους δείκτες χοληστερόλης και υπέρτασης. Με κατάλληλη διατροφή πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα (ελαιόλαδο, ξηροί καρποί) και πολυακόρεστα (λιπαρά ψάρια) και μειωμένη πρόσληψη κορεσμένων (λιπαρά τυριά και ζωικά λίπη) βελτιώνουμε το λιπιδαιμικό προφίλ μας (χοληστερόλη, τριγλυκερίδια). Με κατανάλωση φρούτων και λαχανικών εξασφαλίζουμε την πρόσληψη των απαραίτητων βιταμινών και αντιοξειδωτικών με αποτέλεσμα να αποτρέπουμε την δημιουργία αθηρωματικής πλάκας στις αρτηρίες. Η αθηρωματική πλάκα είναι υπεύθυνη για την εμφάνιση θρομβόσεων που μπορούν να οδηγήσουν σε έμφραγμα. Επίσης το κόκκινο κρασί σε μικρές ποσότητες (2-3 ποτηράκια την ημέρα) έχει αποδειχτεί ότι προστατεύει την καρδιά.
Παράλληλα με τη διατροφή μπορούν και τα βότανα να ενισχύσουν την λειτουργία της καρδιάς με επικρατέστερο εκπρόσωπο αυτών τον κράταιγο. Τα άνθη, τα φύλλα και οι καρποί του συμβάλουν θετικά στη λύση σοβαρών καρδιακών προβλημάτων. Λειτουργούν ως αντιοξειδωτικά προστατεύοντας τους ιστούς της καρδιάς από βλάβες. Χαλαρώνουν τις αρτηρίες που είναι επιφορτισμένες με την αιμάτωση του μυοκαρδίου, γεγονός που βελτιώνει την αιμάτωση και ανακουφίζει από την στηθάγχη. Εξισορροπούν τους παλμούς της καρδιάς κάνοντας έτσι τη λειτουργία της πιο αποτελεσματική. Αυτή η δράση είναι χρήσιμη σε περιπτώσεις καρδιακής ανεπάρκειας. Βοηθά στην μείωση της υψηλής πίεσης. Δεν το χρησιμοποιούμε βέβαια αν παίρνουμε παράλληλα φαρμακευτική αγωγή για την υψηλή πίεση γιατί υπάρχει κίνδυνος να χαμηλώσει η πίεση μας περισσότερο από όσο πρέπει.

Κουβάτσος Φίλιππος Κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος