Η καθημερινή μας διατροφή έχει άμεση επίδραση στον οργανισμό μας. Μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση ή και να βελτιώσει την υγεία μας αλλά μπορεί και να λειτουργήσει αντίθετα αν δεν δοθεί η ανάλογη προσοχή.
Η τροφή έχει συγκεκριμένη ενεργειακή ποιότητα θερμή ή ψυχρή και συγκεκριμένη γεύση, ξινή, πικρή, γλυκιά, πικάντικη, αλμυρή ή στυφή. Σύμφωνα με τις πιο πάνω ιδιότητες έχει και ανάλογη επίδραση στον οργανισμό μας.
Η ξινή γεύση αντιστοιχεί στη χολή και το ήπαρ και από αυτή την άποψη βοηθά την έκκριση της χολής. Οι τροφές με ξινή γεύση είναι ορεκτικές και χωνευτικές.
Η πικρή γεύση αντιστοιχεί στην καρδιά και το κυκλοφοριακό σύστημα. Οι τροφές και τα βότανα που έχουν πικρή γεύση καθαρίζουν το αίμα από τις τοξίνες και βοηθούν στην ομαλή κυκλοφορία του αίματος. Τέτοιες τροφές ή βότανα είναι τα ραδίκια με κορυφαίο το σταμναγκάθι, το ταραξάκο το οποίο είναι και αυτό μια μορφή ραδικιού και όλα τα χόρτα ή σαλάτες με πικρή γεύση. Η γλυκιά γεύση δίνει ενέργεια. Οι τροφές με γλυκιά γεύση είναι οι πιο αγαπητές στον άνθρωπο. Τον τρέφουν και του δίνουν ασφάλεια (κανένα δηλητήριο στη γη δεν έχει γλυκιά γεύση). Τα γλυκά είναι ωφέλιμα για αυτούς που εργάζονται πολύ διανοητικά και στην παιδική ηλικία. Η γλυκιά γεύση στις τροφές θα πρέπει να προσδίδεται με μέλι, μελάσα και ακατέργαστη ζάχαρη ζαχαροκάλαμου και κυρίως να αποφεύγεται η άσπρη ζάχαρη.
Η πικάντικη γεύση αντιστοιχεί στις τροφές και τα βότανα με έντονο άρωμα όπως ρίγανη, θυμάρι, φασκόμηλο, δάφνη, κανέλλα, γαρύφαλλα κ.λ.π. Το έντονο άρωμα τους βοηθά στην κίνηση της ενέργειας του οργανισμού και από αυτή την άποψη όταν χρησιμοποιούνται μαγειρεμένα σε φαγητά τα κάνουν πιο εύπεπτα τονώνοντας την λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Επίσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε αφεψήματα μόνα τους ή σε συνδυασμό με άλλα βότανα σε περιπτώσεις κρυολογήματος, γρίπης κ.λ.π. εκδιώκοντας το κρύο από τον οργανισμό, τονώνοντας την ενέργεια του. Το αλμυρό αντιστοιχεί στα νεφρά. Έχει την ιδιότητα της κατακράτησης των υγρών. Αλμυρή γεύση δεν υπάρχει στη φύση και προσδίδεται στα φαγητά με τη χρήση του αλατιού. Χρειάζεται όμως η χρήση του αλατιού να γίνεται με μέτρο γιατί η υπερκατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της αρτηριακής πιέσεως.
Η στυφή γεύση έχει την ιδιότητα της συγκράτησης. Οι τροφές με στυφή γεύση ενδείκνυνται σε περιπτώσεις διάρροιας, εφίδρωσης κ.λ.π. Ο φλοιός του ροδιού έχει έντονα στυφή γεύση είναι πολύ ισχυρό βότανο για την διάρροια.
Εκτός των γεύσεων θα πρέπει να παίρνουμε υπ’ όψιν μας και την ενεργειακή ποιότητα των τροφών. Το καλοκαίρι θα πρέπει να προτιμούνται ψυχρές τροφές όπως καρπούζι, αγγούρι, κολοκύθια και γενικά φρούτα και λαχανικά όπως και νερό. Ενώ τον χειμώνα χρειαζόμαστε θερμές τροφές όπως το κρέας, όσπρια και ξηρούς καρπούς.

*Άρθρο του Σάκη Κουβάτσου στα Χανιώτικα Νέα