Στα επόμενα άρθρα θα αναφέρουμε βότανα ή συνδυασμούς βοτάνων που μπορούν να βοηθήσουν τον οργανισμό μας στο να αντιμετωπίσει ένα συγκεκριμένο πρόβλημα υγείας, επισημαίνοντας πάντα ότι καμιά θεραπεία βοτάνων δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον γιατρό μας και την συνιστώμενη από αυτόν θεραπεία.
Στην πράξη οι διάφορες αναπνευστικές παθήσεις και τα σύνδρομα που έχουν καταγραφεί μπορούν να θεωρηθούν εκδηλώσεις δύο αναπνευστικών προβλημάτων. Της συμφόρησης και των σπασμών. Η συμφόρηση επέρχεται από υπερφόρτωση των πνευμόνων με βλέννες, είτε λόγω υπερβολικής παραγωγής , είτε λόγω ανεπαρκούς απέκκρισής της. Αυτή η κατάσταση με τον καιρό έχει εκφυλιστικές επιδράσεις. Οι σπασμοί των βρογχικών μυών αποτελούν δεύτερη κατηγορία αναπνευστικών προβλημάτων και μπορεί να οφείλεται σε αριθμό παραγόντων.
Σήμερα η ιατρική θεωρεί ότι η μόλυνση από βακτήρια και ιούς είναι το αίτιο μιας συμφορητικής κατάστασης των πνευμονικών ιστών. Οι μικροοργανισμοί όμως μπορούν να αναπτυχθούν μέσα στο σώμα, μόνο αν βρουν κατάλληλο έδαφος. Στην περίπτωση των πνευμόνων, η συμφόρηση παρέχει το κατάλληλο έδαφος για την ανάπτυξη της μόλυνσης.
Εξαλείφοντας μόνο τη λοίμωξη, δεν λύνουμε το πρόβλημα. Είναι ανάγκη να θεραπεύσουμε και τη συμφόρηση. Ένας παράγοντας που συνδέεται συχνά με τη συμφόρηση είναι οι περιεκτικότητα της διατροφής μας σε βλεννογενείς τροφές. Αν οι τροφές αυτές είναι περισσότερες από όσο χρειάζεται ο οργανισμός μας, για να απαλλαγεί από αυτές αυξάνει την έκκριση, για παράδειγμα στους πνεύμονες. Αν η φυσική αυτή καθαριστική λειτουργία παρεμποδιστεί από αντιβιοτικά, σπείρονται οι σπόροι για χρόνιες πιθανό εκφυλιστικές παθήσεις σαν αποτέλεσμα της συμφόρησης. Κατά συνέπεια σε κάθε αναπνευστική κατάσταση που έχουμε περίσσεια βλέννας πρέπει να υιοθετούμε ένα διαιτολόγιο με λίγες βλεννογόνες τροφές. Όταν υπάρχει καταρροή, όπως στη συμφόρηση των παραρρινικών κόλπων, μπορεί να βοηθήσει μια διατροφή που περιορίζει αυτές τις τροφές.
Εδώ πρέπει να πούμε βέβαια ότι η βλέννη δεν είναι κάτι κακό. Είναι ένας φυσικός υδατάνθρακας του σώματος που λειτουργεί σαν λιπαντικό και σαν μέσο απομάκρυνσης αποβλήτων. Μόνο όταν παράγεται σε υπερβολικές ποσότητες πρέπει να προσεχθεί. Οι βλεννογόνες πηγές είναι: Τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα αβγά, τα δημητριακά, ιδιαίτερα εκείνα που είναι πλούσια σε γλουτένη, όπως το σιτάρι, η βρώμη, η σίκαλη και το κριθάρι, η ζάχαρη, οι πατάτες και άλλα αμυλούχα λαχανικά όπως το γουλί και η ρέβα. Αυτές τις τροφές μπορούμε να τις αντικαταστήσουμε στο διαιτολόγιο μας με φρέσκα φρούτα και χυμούς.

*Άρθρο του Σάκη Κουβάτσου στα Χανιώτικα Νέα