Στρες μπορεί να είναι οποιοδήποτε ερέθισμα ή μεταβολή στο εσωτερικό ή εξωτερικό μας περιβάλλον που διαταράσσει την ομοιόσταση ή την εσωτερική μας αρμονία.
Μπορεί να προκληθεί από άσχημες συνθήκες εργασίας, εξ’ αιτίας διαταραχής στις προσωπικές μας σχέσεις και την υγεία μας, ακόμη και από τις καιρικές συνθήκες. Σε οποιαδήποτε περίπτωση στρες, το σώμα μας παρουσιάζει αντιδράσεις ορμονικές και συμπεριφοράς.
Βέβαια θα πει κανείς ότι, στις σημερινές συνθήκες που ζούμε το στρες είναι απαραίτητος τρόπος για να επιβιώσει κανείς. Το να τρέχουμε για να προλάβουμε τις υποχρεώσεις μας, είναι τρόπος ζωής για τους περισσότερους από μας. Αν δεν «στρεσαριστούμε» και λίγο, αποκλείεται να τα βγάλουμε πέρα. Τα ουσιαστικά προβλήματα όμως αρχίζουν από τη στιγμή που η αντίδρασή μας ξεπερνά κάποια όρια και το στρες πλέον, αντί να βοηθά, εμποδίζει.
Ποια θεραπευτική αγωγή υπάρχει για να αντιμετωπίσουμε το στρες;
Δύσκολη η απάντηση για τον απλό λόγο, ότι το ίδιο το στρες δεν αντιμετωπίζεται με κάποια αγωγή αφού είναι μία φυσική αντίδραση του οργανισμού μας στις υπάρχουσες συνθήκες.
Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να βοηθήσουμε το σώμα μας στην αντίδραση του. Η βοήθεια αυτή μπορεί να γίνει με τη χρήση βοτάνων και βιταμινών, αλλά πολύ σημαντικές είναι και οι ασκήσεις χαλάρωσης που θα δώσουν στο σώμα μας την δυνατότητα να αναρρώσει. Το βασικό όμως είναι να αξιολογήσουμε την κατάσταση που μας δημιουργεί το στρες. Διότι πολύ καλύτερο για τον οργανισμό μας είναι το να αλλάξουμε τις συνθήκες που μας δημιουργούν στρες και όχι τις αντιδράσεις μας σε αυτές.
Σε περίπτωση που το στρες δεν μας έχει προκαλέσει κάποιο συγκεκριμένο πρόβλημα, φροντίζουμε να βοηθούμε τον οργανισμό μας, τρεφόμενοι υγιεινά. Συχνά βοηθά η χορήγηση βιταμίνης C και βιταμινών του συμπλέγματος Β γιατί ο οργανισμός μας χρειάζεται μεγαλύτερη ποσότητα από αυτές τις βιταμίνες όταν στρεσάρεται.
Επίσης τα βότανα που βοηθούν την τόνωση του νευρικού μας συστήματος είναι ωφέλιμα. Τα καλύτερα βότανα για αυτές τις περιπτώσεις είναι η Σκουτελλάρια και η Βρώμη. Αν όμως υπάρχουν οργανικά συμπτώματα μπορούν και να επιλεγούν άλλα βότανα ανάλογα με την περίπτωση. Ένα ακόμη βότανο, που αυξάνει την ικανότητά μας να αντεπεξέλθουμε στο στρες είναι το γνωστό σε όλους μας Τζίνσενγκ. Εξ ίσου κατάλληλο και ισχυρό είναι το Σιβηριανό Τζίνσκεγκ , το οποίο θεωρείται «προσαρμογόνο» βότανο. Βοηθά δηλαδή τον οργανισμό να προσαρμόζεται στις συνθήκες που τον επηρεάζουν αρνητικά και με τον τρόπο αυτό ο οργανισμός μας δεν φτάνει στο σημείο κατάρρευσης ή υπερκόπωσης. Όπως φαίνεται τα «προσαρμογόνα» βότανα βοηθούν τον οργανισμό αυξάνοντας τα όρια πάνω από τα οποία εμφανίζονται βλάβες στον οργανισμό, ενισχύοντας και υποστηρίζοντας την λειτουργία των επινεφριδίων και ίσως της υπόφυσης.
Η ανησυχία και η ένταση είναι συχνές αντιδράσεις του οργανισμού μας στο στρες που προκαλείται από κάποιο εξωτερικό πρόβλημα.
Όλα τα χαλαρωτικά νευροτονωτικά βότανα, όπως το Τίλιο, ο Ιξός, η Σκουτελλάρια και η Βαλεριάνα, μπορούν να μας βοηθήσουν περιορίζοντας τις αντιδράσεις αυτές. Βέβαια δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη συνταγή, μια και το πια βότανα θεωρούνται καταλληλότερα ποικίλουν ανάλογα με το συγκεκριμένο άτομο. Ωφέλιμη όμως είναι και η δράση των βοτάνων με αντισπασμωδική δράση, γιατί συχνά σε περιπτώσεις ανησυχίας υπάρχει και νευρική ένταση. Ένα μίγμα που θεωρείται αρκετά αποτελεσματικό για τις περιπτώσεις αυτές αποτελείται από ίσα μέρη Σκουτελλάριας και Βαλεριάνας. Το μίγμα το παρασκευάζουμε ως έγχυμα.
Ρίχνουμε σε ένα κουταλάκι του γλυκού ξηρού μίγματος, ένα φλιτζάνι βραστό νερό και το σκεπάζουμε για 10 λεπτά. Σουρώνουμε και πίνουμε τρεις φορές την ημέρα. Το μίγμα είναι ασφαλές και σε μεγαλύτερες δόσεις.
Μπορούμε λοιπόν, αν δεν έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα να διπλασιάσουμε την ποσότητα του μίγματος.

*Άρθρο του Σάκη Κουβάτσου στα Χανιώτικα Νέα