25/1/09
Ως υπέρταση χαρακτηρίζουμε την αύξηση της αρτηριακής πίεσης του ατόμου πάνω από τα φυσιολογικά όρια που είναι 12/8. Η εμφάνιση της έχει χρόνια μορφή και αν δεν αντιμετωπιστεί μπορεί να προκαλέσει καρδιαγγειακά και νεφρικά προβλήματα.
Η αντιμετώπιση της είναι εφικτή με αλλαγές στον τρόπο διατροφής και φυσικής δραστηριότητας. Υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα με την απώλεια 10 κιλών σωματικού βάρους μπορούν να ρίξουν την αρτηριακή τους πίεση 0,5-2 μονάδες. Παράλληλα αν υιοθετηθεί μια ειδική διατροφή που έχει την ονομασία dash diet και χαρακτηρίζεται από υψηλή πρόσληψη φρούτων και λαχανικών και χαμηλή σε κορεσμένο λίπος μπορεί να ρίξει την αρτηριακή πίεση 0,8-1,4 μονάδες. Η μείωση της πρόσληψης αλατιού επίσης μπορεί να βοηθήσει καθώς αν μειώσουμε την πρόσληψη του σε 1 κουταλάκι του γλυκού ημερησίως έχουμε πτώση της αρτηριακής πίεσης 0,2-0,8 της μονάδας. Η φυσική δραστηριότητα παίζει επίσης σημαντικό ρόλο καθότι αν περπατάμε 30 λεπτά 3-5 φορές/ εβδομάδα μπορούμε να επιτύχουμε πτώση της αρτηριακής πίεσης 0,4-0,9 της μονάδας. Τέλος ο περιορισμός της ημερήσιας πρόσληψης αλκοόλ σε 2 ποτά για τους άντρες και 1 για τις γυναίκες μπορεί να επιφέρει πτώση 0,2-0,4 της μονάδας. Έτσι μπορούμε να αντιληφθούμε ότι αν λάβουμε τα μέτρα μας μπορούμε με φυσικό τρόπο να προστατεύσουμε τον οργανισμό μας.
Υπάρχουν βότανα που επίσης μπορούν να μας βοηθήσουν σε αυτήν την προσπάθεια. Ένα μίγμα που μπορεί να μας βοηθήσει αποτελεσματικά είναι το ακόλουθο: Τίλιο (3 μέρη), Κράταιγος (2 μέρη), Αχιλλέα (2 μέρη) και Ιξός (1 μέρος). Το μίγμα παρασκευάζεται ως έγχυμα. Ρίχνουμε ένα φλιτζάνι βραστό νερό σε ένα κουταλάκι του τσαγιού μίγμα και το αφήνουμε σκεπασμένο για 10 λεπτά. Σουρώνουμε και πίνουμε τρεις φορές την ημέρα.

Κουβάτσος Φίλιππος Κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος