Το φαινόμενο της παχυσαρκίας αναδύθηκε τα τελευταία χρόνια κυρίως στην Ευρώπη και την Αμερική ως φυσική συνέχεια της αυξημένης διαθεσιμότητας τροφής στις συγκεκριμένες περιοχές καθώς και του σύγχρονου τρόπου ζωής.
Οι περιπτώσεις παχυσαρκίας που οφείλονται σε γονιδιακά προβλήματα είναι ιδιαίτερα σπάνιες και οι διάφορες μορφές δυσλειτουργίας του θυρεοειδούς αδένα που έχει κατηγορηθεί κατά καιρούς δεν επηρεάζουν τόσο το σωματικό βάρος του ατόμου. Υπάρχουν πάρα πολλά άτομα με υποθυρεοειδισμό τα οποία διατηρούν ένα φυσιολογικό σωματικό βάρος.
Ως εργαλείο για τον διαχωρισμό του σωματικού βάρους σε κατηγορίες χρησιμοποιούμε τον Δείκτη Μάζας Σώματος (Δ.Μ.Σ.). Ο Δ.Μ.Σ. προκύπτει από την διαίρεση του βάρους του ατόμου με το τετράγωνο του ύψους. Έτσι πρακτικά ένα άτομο που έχει ύψος 1,75 m και ζυγίζει 70 kg έχει Δ.Μ.Σ.=70/1,75x1,75 = 70/3,06 =22,8 kg/m2. Όταν ο Δ.Μ.Σ. είναι 18,5-25 τότε το βάρος του ατόμου θεωρείται φυσιολογικό, όταν είναι <18.5 θεωρείται ελλειποβαρές, όταν είναι >25 θεωρείται υπέρβαρο και όταν είναι >30 θεωρείται παχύσαρκο. Αυτός είναι ένας αρκετά αξιόπιστος τρόπος να αξιολογήσετε το σωματικό σας βάρος (Μόνο σε περίπτωση αθλητών αλλάζουν τα όρια λόγω αυξημένης μυϊκής μάζας).
Στην ερώτηση αν ένα άτομο μπορεί να χάσει βάρος με τη χρήση βοτάνων η απάντηση είναι όχι. Ο καλύτερος τρόπος να χάσει ένα άτομο βάρος είναι με συνδυασμό σωστής διατροφής και άσκησης. Όταν γίνει αυτό τα βότανα μπορούν να μας βοηθήσουν σε κάποια κρίσιμα σημεία της προσπάθειας μας. Όπως όταν σταματάμε να χάνουμε βάρος λόγω της διαρκούς δίαιτας τότε μια λύση είναι για παράδειγμα το πράσινο τσάι το οποίο ανεβάζει προσωρινά το μεταβολισμό (Ο οργανισμός προσαρμόζεται αρκετά γρήγορα και επανέρχεται στην προηγούμενη κατάσταση). Επίσης μπορούμε να εκμεταλλευτούμε την διουρητική του δράση για την αποβολή πιθανών περιττών υγρών από το σώμα. Έτσι ΠΙΘΑΝΟΝ να δώσουμε στον οργανισμό την ώθηση που χρειάζεται ώστε να χάσει λίγο βάρος ακόμα. Αν στηριχθείτε όμως αποκλειστικά σε αυτό χωρίς να κάνετε ριζικές αλλαγές στον τρόπο διατροφής και ζωής σας τότε πολύ δύσκολα θα δείτε κάποια ικανοποιητικά αποτελέσματα.

Κουβάτσος Φίλιππος Κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος